KOZMETIKA
Članovi: Marko Pešić, Slobodan Konjović, Vladimir Jovanović
Žanr: kraut rock, new wave, new romantics, dance-rock, electro-pop, ambijentalna glazba, eksperimentalna glazba, psihodelija, art-rock
Utjecaji: Can, Faust, Kraftwerk, Talking Heads, Brian Eno, Roxy Music, P.I.L., Joy Division, David Bowie, Yello, Ultravox, Cabaret Voltaire, D.A.F., OMD, Idoli, Boa, Labaratorija zvuka, Thomas Dolby, King Crimson, Robert Fripp, Pink Floyd, ABC, Human League
Utjecali na: Katarina II, EKV, U škripcu, Bijelo dugme
KOZMETIKA – Kozmetika (1983, ZKP RTV Ljubljana)
Ovaj ambiciozan projekt najavljivan je godinama kao jedan visoko kreativan produkt, tj. kao Yu odgovor na kurentne trendove i subkulturne glazbene žanrove, pa je stoga sniman i dotjerivan čak 3 godine u periodu od 1979. do 1982. Jezgro postave činili su Marko Pešić (klavijature, sintesajzeri, vokali, sintetizator, Rolland string), Slobodan Konjović (bas, glas, pljeskanje i gitara) i Vladimir Jovanović (telecaster gitara, sintetizator, vokal i udaraljke), a tijekom trogodišnjeg rada po privatnim studijima ugostili su cijeli niz tada velikih imena Yu scene (Mihajlo Mihajlovski, Goran Vejvoda, Nebojiša Krstić, Srđan Šaper, Raša Đelmaš, Zlatko Manojlović, Goran Bregović, Dragana Šarić – Bebi Dol, Bora Pavičević, Đorđe Ilijin…). Shodno tome valjalo je očekivati izuzetan rad, no kada je ploča objavljena (proljeće 1983.) reakcije nisu bile nimalo oduševljavajuće. Prvenstveno radi toga što je prikazani materijal od 10 pjesama obilato zakasnio u svojoj glazbenoj aktualnosti koja se naslanja na kraut-rock zvuku (prije svega Can) s primjesama new wavea (Joy Division, P.I.L.) i electro popa (Thomas Dolby, Cabaret Voltaire). Cijeli ovaj slučaj ne bi izgledao toliko «starinski» da je objavljen recimo godinu-dvije ranije kada je pod paskom novog vala prolazilo sve i svašta, no unatoč zakašnjenju objavljivanja, mora se napomenuti da je album itekako slojevite i vrlo zahtjevne prirode. Radi se o pionirskim Yu pokušajima s egzibicionističkim glazbenim eksperimentima koji sadrže različita glazbena područja (ambijentalna glazba, psihodelija, blues, dance rock…) koja su više nego odlično uklopljena u opuštenu i vedru atmosferu ploče. Album otvara naslov «Utisci» s vokalom Nebojiše Krstića iz Idola i to je praktički jedini komercijalni trenutak ploče. Pjesma je relevantan prikaz smjese novog romantizma i slojevitog electro popa tog vremena u ritmički lepršavom plesnom disco tempu. Posebnost pjesme čine «valoviti» zvuci Pešićevih klavijatura i bogata pozadinska atmosfera. Instrumental «Jedne noći na terasi na moru» je plesni prikaz ambijentalne glazbe u kojoj vodeću riječ ima gitara koja osebujnom minimalističkom solažom izmjenjuje tijek priče sa zvukovima saksofona Vuka Vujačića. Podloga leži u vrlo harmoničnom i bogatom zvuku klavijatura. Kratki jednominutni naslov «Kundalini» je erotski zov u odmjereni ritmički seksualni čin. «Ona hoće sve da zna» izgleda kao spoj plesnih brojeva s albuma «Second Edition» P.I.L.-a i «Tago Mago» grupe Can. Gotovo da su preslikane sve bitne harmonijske i ritmičke odrednice uz gotovo identične hipnotičke debelo zvučne karakteristične bas linije minimalističke strukture. Sam egzibicionistički čin koji odiše čitavim albumom naglašen je u pokušaju sklapanja art lirike: «… moram da priznam da nisam bio sam/ grad je pred nama jurio u noć/ tamo je svetlost, tamo je dah, tamo je voda – čekaju na nas… nekad je sumrak bio samo zvuk, prstom na dugme vratio sam dan/ tamo se traži, tamo je svet, tamo je društvo – čekaju na nas… ona hoće sve da zna… moram da priznam, znao sam od pre/ svest koju imam nije pristojna/ krv mozak, krv mozak deli… ona hoće sve da zna – neću da joj kažem…». Naslov «Belzebub» je još jedan instrumental koji je u ovom slučaju uz ambijentalne pejzaže prožet laganim uplivom u gitarski reggae ritam, dok je «12-erac» elektronski r'n'r instrumental u stilu već viđenih radova tada kultnih Suicide. Drugu stranu ploče otvara «Zanatlija» sa plesnom Joy Division dinamikom uz jednostavne bas linije, gitarske riffove i minimalističke harme klavijatura, te je jedini tipični rock broj koji je mogao parirati sličnim radovima izvođača poput U škripcu ili Idola (album «Odbrana i poslednji dani»). «Ne da/ne nego i ili» uvodi s narativnom čudnom pričom u ambijentalnom glazbenom okruženju u punokrvni rock new-wave elektronski izraz sličan radu Tuxedo Moon («No tears») koji je ovdje obogaćen vokoderskim vokalom. Odlične gitarske dionice koje su odsvirali Vejvoda i Bregović su naglasile raskošnu strukturu melodijske dinamike. Minimalistički elektronski «Bluz kontrola letenja» je još jedan egzibicionistički poduhvat u kojem osnovu čini blues ritam obogaćen distorziranim solažama gitare i snimcima glasova s kontrolnog zračnog tornja u Surčinu. Posljednji broj na ploči je «Gaja», još jedan (polu)instrumental koji je ovdje zbijen u okvir kraut-rocka s brojnim ambijentalnim izletima kroz slobodne solo dionice Ilijinove flaute, Vejvodine zvukove ekspresivne gitare i kozmetičkih poteza na klavijaturama, dok je ritmička podloga minimalistički odmjeren hipnotički takt koji se neprekidno ponavlja.
Ono što čini nedorečeni dio albuma jesu aranžmani koji gotovo da i ne postoje jer se struktura gotovo svih naslova svodi na ritmički minimalizam u kojem je gostima – glazbenicima dozvoljeno da improviziraju po vlastitoj volji, što znači da je Kozmetika slobodno mogla uraditi i mnogo duže (ili kraće) teme u kojima se osim njihovog artističkog principa ništa bitno nije naglasilo. Osim toga, neke od zanimljivijih glazbenih tema završavaju fade-outom, što se bez ikakve zadrške treba shvatiti kao nedostatak ideje u kojoj prije svega manjka odgovarajući i dorečen koncept. Dakle, ono što je godinama bilo najavljivano kao nešto posve novo na Yu rock sceni, posve je razočaralo svojim proračunatim artizmom koji nikoga nije posebno oduševio, tek rijetki kritičari su ovo djelo smatrali jednim od boljih albuma te 1983. godine, no u svojem konačnom zbiru album nije postigao nikakav važan rezultat. Kao dokaz pretencioznosti čitave ploče služe i nepravilno retuširane fotografije članova Kozmetike na poleđini omota koji zaokružuje sav nedorečeni art pristup u koji su zaglibili.
hvala DJ Horviju! :)
|
|
2 comments:
оно што сам тражио, хвала
You know where I can get a copy of this LP? thanks
Tom : editor.cvs.2011 AT gmail.com
Post a Comment