Friday, September 5, 2008

Erekta - intervju

(intervju izasao u Helly-Cherry webzinu broj 73)

HC: Prvo pitanje je kada i kako se jedan mlad covek u poplavi kich i sund kulture zainteresuje za nesto drugaciji izraz, u ovom slucaju ekstreman andergraund? Koji je bio prelomni trenutak za tako nesto?
E: Jos u petom razredu osnovne skole sam se pronasao u drugacijem izrazu, tj metalu i od tad ga slusam. Posle toga se moj ukus sirio sve vise i vise, i od kad sam cuo noise (a to bese pri pocetku 2008., prvi projekat koji sam cuo bio je CON-DOM), to me je veoma zainteresovalo. Umetnost koja siri svoje granice izvan svake norme, toliko, da je neki nazivaju i antiumetnost! Niko nije ravnodusan kad cuje buku koju ljudi predstavljaju u vidu pesme. Dalje sam istrazivao i lik od koga sam prvi put cuo za noise mi je rekao za Masonnu i pomenuo je da je to jedna od par stvari koju nikako ne moze da slusa. Mozes misliti koliko me je tad zainteresovalo :) Pocuo sam Masonnu i odusevio se tom energijom, odmah sam pozeleo da i ja napravim nesto slicno. Ali mislim da je do prekretnice doslo kad sam video Merzbow-a, kako mirno proizvodi za laptopom i raznim skalamerijama ogromnu paletu zanimljivih zvukova. Tad sam se setio svog eksperimentalnog benda Sticks & Stones ciju muziku pravim s drugom i pitao ga da napravimo noise bend, jer imamo program Audacity, imamo pokvaren radio i mozemo smisliti dosta zanimljivih zvukova, a i njega sam zainteresovao za noise u medjuvremenu (imamo slican ukus za muziku uglavnom). U to vreme je i S&S dobio noise uticaja. prvo smo se zvali dotsivitLy i poceli smo kao cist nonsense ali sam kasnije promenio naziv u Erekta zeleci smisao u toj buci, zeleo sam nesto intimnije i dublje. On je i dalje zeleo besmisao i posle nekog vremena izasao iz benda jer ga je u to vreme smorilo da pravi buku. Ubrzo kasnije osnovao je Tete de Mort Atmospherique, a ja sam ostao sam sa Erektom.

HC: Kada si napravio Erektu pocetkom 2008., koja je tvoja zelja bila i kakav smisao Erekta ima? Sta to tebi znaci, a sta bi trebalo slusaocima?
E: Erekta je moj licni vid okoline, buducnosti, sadasnjosti, proslosti i unutarnjih osecanja - kroz buku. Zvukovi umeju vrlo dobro da prenose emocije. I buka, kao nesto sto uglavnom ne prija usima, prenosi uglavnom negativne emocije. Samo ime Erekta siri vrlo negativnu misao: Vecna erekcija, uzdizanje zivih bica ka savrsenstvu, piramide prema lopti, zeleci da postane lopta. Ali piramida nikad nece postati lopta, kao sto ni ziva bica nece biti savrsena, pogotovo ljudi, za koje mi sami mislimo da smo savrseni. Mi smo sjebaniji od vecine.. A sta bi trebalo da predstavlja slusaocima? Umetnost treba biti subjektivna i veoma bi me radovalo kad bi slusatelji sami izvukli neku poentu, a da ne bude "i tebi je ovo muzika?" i slicno.

HC: Ako je tvoj muzicki izraz harsh noise, sta bi bila inpiracija koja zahteva ovakvu napetu formu?
E: Inspiracija je bes, tuga, mrznja, ocaj, nostalgija. To je uglavnom gorivo kojim se sluzim. Pokusavam da to prenesem kroz buku, ne mora biti harsh.. Ako su upitanju neka pozitivna osecanja, ili ih prenosim kroz neke druge projekte, ili slikanje, ili poeziju i prozu, ili probam eksperimentisanjem da to izrazim kroz buku tako da predstavlja te emocije.

HC: Jesi pustao svojima i profesorki muzickog Erektu :). Jel kapiraju o cemu se radi? :)
E: "moji" veoma sumnjam da kapiraju. A za profesorku stvarno ne znam, mada mi je dala kompliment kad sam joj pustio "3210" (delo na kome sam radio mesec dana ako se dobro secam, mozda vise), da joj se vise dopada od Masonne. :)

HC: Kako generalno nekome ko nije upucen intenzivnu buku objasniti i kako ti se cini izjava "There is no such thing as noise"?
E: Meni niko nije objasnio buku, pa sam stvorio neko svoje misljenje o tome.. A vecinu svog misljenja sam objasnio u prethodnim pitanjima :) Ostatak cu u sledecem. Ta izjava je glupost, naravno da postoji buka.

HC: Noise. Muzika ili Anti-Muzika :)? Zasto je jedno, a zasto je drugo?
E: Smatram da je anti-muzika, o tome smo vec ranije pricali, cini mi se :) (haha, pa jesmo ali sad te javno “provociram” :) - prim. N.) mislim da ne sadrzi elemente muzike i smatram da se uz muziku covek opusta, zabavlja se, smeje.

Dok buka (dokazano) ne prija usima. Ali je zato po mom misljenju buka neverovatan prenos emocija, mozda i bolji od muzike. I takodje, kao anti-muzika, buka mora da postoji, jer bez nje mozda ne bi postojala muzika. Mora postojati neka ravnoteza..

HC: Jesi li razmisljao da nastupis uzivo? Kapiram da tesko da bi ponovio ono sto se moze cuti na izdanjima pa zato,... kako bi zapravo i mogao da izgleda tvoj nastup?
E: Naravno da sam razmisljao i verovatno hocu jednog dana. Heh, jedini nacin na koji bih ponovio ono je da pustim plejbek :D A moj nastup svakako ne bi bilo sedenje za kompom mirno, jer kad sam vec tu, kad su ljudi tu da me vide, to je prilika da im jos vernije prenesem emocije, potrudio bih se da bude zanimljivo. Improvizovao bih.

HC: Ta neponovljivost napravljene muzike. Prednost ili mana?
E: Mana je jedino mozda ako planirate da imate tribute bendove ili da pokusate da to iskopirate uzivo. Mada ni tad nije bas mana..

HC: Kaze jedan moj ortak "za sve to ti je dovoljan fruti lups i esid"... Sta koristis u radu? Hardver, softver, gedzet isl...
E: Heh, FL sam koristio par puta za Erektu, a esid nisam, ne privlace me droge i zao mi je sto mnogi noizeri koriste to (jooooj, mislio sam na ACID – program :) – prim.N. :). Sto se softvera tice, ranije sam koristio Audacity, a sad Sequoia 7.0, veoma dobar program. Takodje koristim i diktafon za prikupljanje zanimljivih zvukova gde god da sam. Ostatak instrumenata je sve sto mi padne na pamet.

HC: Danas je racunar dostupan svima. Cinjenica je da masa ljudi radi nesto po pitanju muzike sama. Da li smatras da je ta dostupnost dobra i to da svako moze da radi muziku/buku? Reci cu ti svoje misljenje ako te zanima van ovog razgovora da ne sirimo temu. :)
E: Svako moze da pravi muziku i buku, samo je pitanje koliko ce to kvalitetno ispasti. Smatram da je ta dostupnost dobra i losa. Dobra je zato sto ima dosta kvalitetnih umetnika koji putem inteneta mogu da promovisu to ljudima sirom sveta, a mogu i na kompu da naprave nesto kreativno, a lose je to sto postajemo previse zavisni od interneta, evo recimo bilo bi mnogo lepse da si mi pismom poslao ova pitanja ili da smo se nasli negde da se ispricamo lepo. Ali to je tesko jer si u Nisu a ja u Bgu, ali nije bitno. Internet i udaljuje i zblizava ljude. Cinjenica je takodje da neke stvari bolje ispadnu ako se provuku kroz neki program na kompu.

HC: Koliko stizes da pratis desavanja u ex yu u smislu novih i starih imena. Cini se da posebno poslednjih godinu-dve naisao je neki novi talas bendova i projekata. Cini se da se stvara neka scena (ako pogledamo DS blog i forum videcemo da je spisak aktivnih bendova poprilican). Kako vi vidite to?
E: Starih imena u noise-u nema bas mnogo, tacnije ne mogu se setiti nijednog. A nova pokusavam da propratim, poslusam albume, kontaktiram ih, iskomentarisem, i mozda saradjujem s njima, evo ugovorio sam sa Slave Complex-om iz Hrvatske saradnju, jer se i njemu svidja moja buka i meni njegova :D A istina, ima sve vise autora, ali znam da se to nikad nece prosiriti.

HC: Sto ne uradis neki spot?
E: Poceo sam da radim na jednom, zapravo sam planirao da u svakom vidu umetnosti izrazim Erektu. Uradicu sigurno jednog dana, ne brini se :)

HC: Da privatizjemo pred kraj. Kako ti se svidja THIRD I prisiv i gde si ga prisio (ako nije previse intimno pitanje visokopostovani :)?
E: Odlican je prisiv, i slika mi se dopada i taj album je stvarno odlican, a haiku je neprevazidjen :D Prisio sam ga, kao sto sam rekao, na poledjinu crvene karirane kosulje. Ne znam da li je u modi zuto na crveno, to me brine.. (ma anti-moda, noiz-moda – prim.N.)

HC: I za kraj jos provokacija – javno kazi sta bi promenio na kolaboraciji Third I – Erekta :)?
E: Iskreno.. Nista! Sjajno je to iskombinovano i ispricano.

HC: I jos jos jedna provokacija. Zivis u blizini Crkve Svetog Marka, Poste, i Skupstine Srbije. Gde bi najradje otisao? :)
E: Heh, mrzim postu, mrzim politiku, religiju postujem, samo ne cenim sto je hriscanstvo glavno na ovim prostorima. Ali bih ipak otisao u crkvu, tiho je, hladno, svece gore u tisini, podseca me na detinjstvo.

No comments: